18 augustus Prambanan en Solo

18 augustus 2015 - Solo, Indonesië

Vandaag vertrekken we om 8:30 uur vanaf Jogjakarta richting de Sultan Village, het waterpaleis en de Prambanan Tempel en uiteindelijk zullen we stoppen in Solo.

Voordat we richting de Sultan Village rijden maken we een korte stop op de Marlboro strip, het uitgaansgebied van de  jonge lui. Gisteravond zijn we hier doorheen gereden en het is hiet `s avonds werkelijk een gekkenhuis.

We rijden door naar de sultan village waar we door een lokale gids alle uitleg krijgen over de verschillende sultans. De huidige sultan heeft een uitdaging, hij heeft 5 dochters dus geen opvolger.....Wanneer hij niet het geluk heeft een zoon te krijgen wordt de zoon van de oudste dochter de eerstvolgende sultan.

De Sultan wordt bewaakt door veel bewakers, deze zijn alleen gevestigd rondom het huis van de Sultan. Tijdens onze aankomst waren ze niet op weg naar het gebed. In een lange rij schuifelend richting de gebedsruimte.

Vanuit de sultanvillage rijden we naar het waterpaleis. De eerste sultan woonde hier met zijn vrouwen en 32 kinderen. Het waterpaleis heeft een ondergrondse moskee welke is opgedeeld in twee verdiepingen. De onderste ring is voor de vrouwen en de bovenste ring voor de mannen.

We lopen nog rustig door de village waar alle bewakers wonen en zien hoe de bewakers van de sultan leven.

Onze gids had nog huiswerk, hij wilde ons snake fruit laten proeven, eindelijk konden we dat krijgen aan een kraampje langs weg. De naam is afkomstig om de schil op een slangenhuid lijkt...verder was het niet echt lekker.

We rijden door en komen aan bij de Prambanan Tempel, wow wat een complex is dat. Onder indruk worden door een gids begeleid van de ene toren naar de andere toren. In iedere toren staan beelden van de verschillende goden.

De prambanan tempel dateert van 850 n Chr maar heeft veel te verduren gehad. Het staat op de werelderfgoed lijst van Unesco maar Unesco ondersteunt de wederopbouw na de aardbeving niet financieel maar alleen technisch...hoe ze welke steen waar moeten leggen. Het komt er in ieder geval op neer dat het volledig opbouwen van de 222 kleinere tempels van de oude stenen  gecombineerd met maximaal 25% nieuwe stenen nog vele generaties gaat duren. Aan de andere kant is het risico aanwezig dat bij een volgende aardbeving of vulkaan uitbarsting deze tempel verdwijnt.

Vanuit deze tempel rijden we richting Solo waar halverwege de middag aankomen.

Morgen vertrekken we weer vroeg, 7:00 uur richting Batu en kunnen we ons gaan opmaken voor onze Bromo expeditie oftewel `s nachts de vulkaan op :-)

1. Ron van der Meulen:
    19 augustus 2015
    Ziet er prachtig uit.
    Het zijn wel lange dagen voor jullie.